منتدى روضة القرآن

منتدى روضة القرآن (http://rawdatelquran.com/vb/index.php)
-   الجمال والرشاقة (http://rawdatelquran.com/vb/forumdisplay.php?f=286)
-   -   تعالى نشجع بعض نخس (http://rawdatelquran.com/vb/showthread.php?t=4676)

مؤمنةبربى 4th January 2013 04:36 PM

تعالى نشجع بعض نخس
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بعمل رجيم ومتابعة مع دكتور وان شاء الله
اللى بترضع وعايزة تخس تيجى معايا
اولا كدة هتجيبى الكبسولات دى عشان تساعد فى التخسيس ومش تخافى مش بتنزل فى اللبن
فيروترون واحدة بعد الفطار دى عشان الرضاعة والكبسولة دى فاتاشى جايد قبل الغداء
وينفع بردة الرجيم للى مش بترضع
نبتدى باسم الله
اختارى اى نوع من الفطار الاتى
1/كوب شاى بالبن +بيضة مسلوقة +قطعة جبنة قريش فى حجم الجبنة النستون +ربع رغيف
2/2معلقة فول باليمون +1معلقة زيت ذرة +ربع رغيف +شاى بالبن
1/3بيضة مسلوقة +ربع رغيف +شاى بالبن

اختارى اى نوع من الغداء الاتى
1/طبق سلطة+طبق خضار مسلوق طبعا +ربع فرخة +تفاحة
2//طبق سلطة+2معلقة فول +ربع رغيف+1برتقال
3/طبق سلطة+2سمك مشوى +2ملاعق ارز مسلوق+شريحة بطيخ

اختارى اى نوع من العشاء الاتى
1/بيضة مسلوقة +قطعة جبنة قريش +ربع رغيف
2/كوب لبن زبادى +بيضة مسلوقة+ربع رغيف
ملحوظة اللى بترضع تاكل رغيف كامل وبدل 2 معلقة ارز تاكل نص طبق ارز وتزود فى العشاء فاكهة وكوب لبن
ان شاء الله كل اسبوع هنزل رجيم جديد

تعليمات البرنامج الغذائى
كن حريصا على اتباع التعليمات بدقة والا لا فائدة من العلاج
1/وجبة الافطار قبل الساعة العاشرة صباحا والعشاء قبل النوم بثلاث ساعات
2/المشروبات
مسموح بشرب المشروبات الدافئة فى اى وقت ولكن بدون سكر او لبن يمكن استخدام بدائل السكر واللبن منزوع الدسم
مسموح بشرب برتقال او عصير الليمون بدون سكر فى اى وقت
مسموح بشرب الماء باى كمية فى اى وقت
3/ ممنوع تناول اللحوم الضانى او الهامبورجراو اى دهنيات
يسلق الخضار فى الماء بدون استخدام مرقة الدجاج اة مرقة شوربة
5/ممكن اضافة الملح والفلفل والثوم والكرفس والبقدونس والليمون او غيرها
6/عندما لا تحدد الطعام ممكن تناول اى كمية حتى الشبع
7/لا يمكن حذف اى وجبة او استبدال اى صنف من اصناف الطعام بصنف اخر
8/يجب اتباع الرجيم بنفس الكمية الموضحة بها ولا يبدل غداء بعشاء او العكس
9/عند الشعور بالجوع بين الوجبات يمكن تناول اى كمية من الخيار او الخس او الحزر مع مراعاة الاتى
بعد مرور ساعتين على الوجبة الاساسية
الكمية المسموع بها غير محدد
تناول صنف واحد بين كل واجبة
10/ممنوع الوزن الا مرة واحدة كل اسبوع على ميزان واحد
11/المشى على قدر الامكان وممارسة الرياضة
12/شفط البطن باستمرار
13/مضغ الطعام جيدا
14/ممنوع تناول التسالى والمكسرات والدهون
15/ممنوع تناوال الفواكة الاتية تين-عنب-بلح-موز-مانجو
16/ممنوع استعمال السمن او اى نوع اخر من الدهون

omabdullah 4th January 2013 07:52 PM

جزاكِ الله خيرا ان شاء الله هابدأ معاكي
وهاتابع معاكي عملت ايه علي قد ما اقدر
ربنا ييسر نفسي اخس قوي

مؤمنةبربى 4th January 2013 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah (المشاركة 18464)
جزاكِ الله خيرا ان شاء الله هابدأ معاكي
وهاتابع معاكي عملت ايه علي قد ما اقدر
ربنا ييسر نفسي اخس قوي

ان شاء الله تخسى
عشان اشجعك انا خسيت 4كيلو ونص فى اسبوع
بس مع الرياضة لو تعرفى تروحى جم ياريت هيساعد معاكى
ولو رحتى قوليلى عشان اقولك على الاجهزة اللى هتقفى عليها
ومش قلتيلى انتى بترضعى ولا اية عشان الحبوب وقوليلى عندك كام سنة

omabdullah 4th January 2013 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مؤمنةبربى (المشاركة 18465)
ان شاء الله تخسى
عشان اشجعك انا خسيت 4كيلو ونص فى اسبوع
بس مع الرياضة لو تعرفى تروحى جم ياريت هيساعد معاكى
ولو رحتى قوليلى عشان اقولك على الاجهزة اللى هتقفى عليها
ومش قلتيلى انتى بترضعى ولا اية عشان الحبوب وقوليلى عندك كام سنة

بسم الله ما شاء الله ان شاء الله ربنا يثبتك يارب
الجيم بالنسبه لي صعب او مستحيل بس عندي عل الكمبيوتر برنامج رياضه مثل الجيم بس طبعا مفيش استمراريه خالص
لا انا عندي ولد وبنت وعندي 30 سنه

مؤمنةبربى 4th January 2013 08:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah (المشاركة 18467)
بسم الله ما شاء الله ان شاء الله ربنا يثبتك يارب
الجيم بالنسبه لي صعب او مستحيل بس عندي عل الكمبيوتر برنامج رياضه مثل الجيم بس طبعا مفيش استمراريه خالص
لا انا عندي ولد وبنت وعندي 30 سنه

خلاص حبيبتى استمرى على الرياضة مع الرجيم وهسألك الدكتور على نوع كبسولات تساعد فى التخسيس

omabdullah 4th January 2013 09:09 PM

مشكوره اختي
جزاكِ الله خيرا

مؤمنةبربى 4th January 2013 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah (المشاركة 18471)
مشكوره اختي
جزاكِ الله خيرا

على اية حبيبتى
الشكر لله اختى

♥ renad ♥ 4th January 2013 10:05 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ما شاء الله
أخواتي مؤمنةبربي وأم عبد الله
ربنا يعينكم ان شاء الله
وربنا يوفقكم وتوصلوا للوزن اللي تتمنوا تكونوا عليه
ان شاء الله
وان شاء الله تعينه بعض وتشجعه بعض
وربنا ييسر لكن امركن
اللهم آآآمين
في حفظ وامان الله



مؤمنةبربى 4th January 2013 10:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة renad (المشاركة 18477)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ما شاء الله
أخواتي مؤمنةبربي وأم عبد الله
ربنا يعينكم ان شاء الله
وربنا يوفقكم وتوصلوا للوزن اللي تتمنوا تكونوا عليه
ان شاء الله
وان شاء الله تعينه بعض وتشجعه بعض
وربنا ييسر لكن امركن
اللهم آآآمين
في حفظ وامان الله



جزاكى الله خيرا على تشجيعك
اختى الغاليةريناد

نسيم الصبا 5th January 2013 02:55 PM

ماشاءالله رجيم من ورايا أنا أنا مو سمينه حيل بس لاني كنت حامل ووالده من كم شهر لسه وزني زايد

وبشارك معاكم بس من غير حبوب لاني اذا انتظمت على رجيم في الاكل مع رياضه بإذن الله حينزل وزني

بس انتو لازم تشجعوا بعض وتكتبو وزنكم وكل وحده تقولنا كم كيلو نزلت ,,,

بالتوفيق حبيباتي


الساعة الآن 10:53 AM.

Powered by vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd استضافة وبرمجة