منتدى روضة القرآن

منتدى روضة القرآن (http://rawdatelquran.com/vb/index.php)
-   روضة الصحة العامة (http://rawdatelquran.com/vb/forumdisplay.php?f=293)
-   -   الكدمات والجروح (http://rawdatelquran.com/vb/showthread.php?t=2450)

♥ renad ♥ 15th May 2012 08:47 AM

الكدمات والجروح
 
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
جيتلكم اليوم بموضوع جديد من الإسعافات الأوليه اللى قولتلكم عليها تابعونى

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]


وهو اسعاف الكدمات والجروح

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

أولا تعريف الكدمه

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
وهي رض على النسيج الرخوه تظهر على شكل إحمرار أو زرقه في الجلد مع تورم
ولكن دون وجود جرح صريح بدون نزف دم

ثانيا الجروح القاطعه
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
فهي قطع أو شق جزء من الجلد وما تحته من أنسجه وأوعيه دمويه مسببا نزيف للدم
قد يكون بشكل بسيط أو بشكل غزير

ما هى كيفيه الإسعافات للكدمات والجروح
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

وإليكم أولا الكدمات


عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
1 - قومي بوضع ماء بارد أو ثلج على مكان الكدمه لمده نصف ساعه على الأقل

2 - وضع كريم أو مرهم للكدمات مثل مرهم هيموكلار

3 - إذا كانت الكدمه كبيره أو بها تهتك فى النسيج يجب عرضها على الطبيب فورا

ثانيا الجروح القاطعه

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
1 - الجروح الصغيره مثل الخدوش أو الكشوط
يتم غسلها بالماء وممكن وضع أي نوع كريم أو مرهم مضاد حيوي ثم تغطى بشاش معقم
ويتم الغيارعليها كل يوم وذلك لحين إلتئامه

2 - الجروح الكبيره العميقه
قومي بالضغط على الجزء المقطوع وضم الجرح على بعضه لو كان كبير ومفتوح جدا
بقطعه قماش نظيفه
وذلك لإيقاف النزيف

3 - إن أمكن رفع الجزء المصاب لأعلى من مستوى القلب ليقل تدفق الدم إليه

4 - إن كان الجرح عميق جدا يجب الذهاب لأي مستشفى طوارئ إن احتاج الجرح إلى خياطه

ثالثا الجروح الناتجه عن الشظايا عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

تغسل كويس بالماء والصابون لو الشاظيه صغيره ممكن إزالتها بملقاط أو جفت نظيف ثم تطهر بماده البيتادين وتغطى بشاش معقم
أما إذا كانت شاظيه كبيره فلا نقرب منها والذهاب فورا للمستشفى

رابعا الجروح الناتجه عن السكين
عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

إذا كان السكين إنغرز فى الجسم بعمق فيجب عدم التقرب منه وعدم نزع السكين من الجسم والإتصال بالإسعاف وعدم حركه المصاب من مكانه وإعطاء المريض مصل التيتانوس ضروريه جدا طبعا إذا كان عمر المصاب أكثر من 5 سنوات لو كان المصاب طفل فيجب الإرجاع للطبيب وهو يحدد نوع المصل اللى يأخذه الطفل

أما إذا كان الجرح سطحي فيغسل كويس ثم تطهيره بأي شئ مطهر مثل البيتادين وغطاء الجرح بشاش معقم
وعدم التعرض للمياه فى هذا اليوم لمحاولة سرعه إلتئام الجرح وعدم إحيائه من تاني
والمياه بتحيئ الجرح من تاني وبتأدي الجرح إنه ياخد وقت فى إلتئامه

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

أتمنى إنها معلومات قد تفيدكم
وأي حد عنده إستفسار فى هذا الموضوع أنا تحت أمركم





عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]

عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]




دمت بودكم
Renad






همسة حق 15th May 2012 10:33 AM

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نصائح مهمة جداً وفي قمة الروعة حبيبتي
كفيتي ووفيتي بارك الله فيكِ ولا حرمك الأجر غاليتي ..
سؤال حبيبتي بعض الجروح تبقي اثر دائم ما هو انسب كريم لإزالة الأثر
وجزاكِ الله كل خير رنودة ..

♥ renad ♥ 16th May 2012 05:54 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسة حق عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نصائح مهمة جداً وفي قمة الروعة حبيبتي
كفيتي ووفيتي بارك الله فيكِ ولا حرمك الأجر غاليتي ..
سؤال حبيبتي بعض الجروح تبقي اثر دائم ما هو انسب كريم لإزالة الأثر
وجزاكِ الله كل خير رنودة ..


حبيبة قلبي هموسه الغاليه
جزاك الله خيرا
بتسعديني جدا وانتي منوره صفحتي المتواضعه
اللى على قدي
وربنا ينفعنا بها وإياك
واكون فعلا قدرت أفيدكم
حبيبتي بخصوص الكريم أو المرهم لإزاله آثار الجرح إلى الآن
ما فى نوع لإزالتها تماما ولكنها بتزول بمرور الوقت
المهم إلحاق معالجه الجرح فى وقته لعدم تبقي

اى آثار له فيمابعد
وأتمنى أن أكون قدرت أفيدك
وإن شاء الله أول لما أوصل لهذه المعلومه
سوف أبلغك فى التو واللحظه
وأنا فعلا ببحث عن كل ما هو جديد
بارك الله فيك غاليتي

Gewyreia 20th May 2012 01:24 AM

بارك الله فيك اختى
معلومات مفيده
جعلها فى ميزان حسناتك
لكن من فضلك لى سؤال
كيف وامتى اعرف الجرح يحتاج الى خياطه ام لا
جزاك الله خيرا
واسف على الاطاله



همسة حق 29th May 2012 10:46 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة renad عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اقتباس:
المشاركة


حبيبة قلبي هموسه الغاليه
جزاك الله خيرا
بتسعديني جدا وانتي منوره صفحتي المتواضعه
اللى على قدي
وربنا ينفعنا بها وإياك
واكون فعلا قدرت أفيدكم
حبيبتي بخصوص الكريم أو المرهم لإزاله آثار الجرح إلى الآن
ما فى نوع لإزالتها تماما ولكنها بتزول بمرور الوقت
المهم إلحاق معالجه الجرح فى وقته لعدم تبقي

اى آثار له فيمابعد
وأتمنى أن أكون قدرت أفيدك
وإن شاء الله أول لما أوصل لهذه المعلومه
سوف أبلغك فى التو واللحظه
وأنا فعلا ببحث عن كل ما هو جديد
بارك الله فيك غاليتي


وفيكِ بارك الرحمن حبيبتي رنودة
ألف شكر حبيبتي على ردك على السؤال
اكيد افدتيني وكلامك كله صحيح حبيبتي
جزاكِ الله كل خير
وأسأل الله لكِ الشفاء العاجل غاليتي
ربنا لا يحرمنا منك ومن معلوماتك القيمة
بحفظ الله ورعايته حبيبتي




♥ renad ♥ 31st May 2012 02:13 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gewyreia عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بارك الله فيك اختى

معلومات مفيده
جعلها فى ميزان حسناتك
لكن من فضلك لى سؤال
كيف وامتى اعرف الجرح يحتاج الى خياطه ام لا
جزاك الله خيرا
واسف على الاطاله



جزاك الله خيرا حبيبتى جويريه
على مرورك العطر
لا حبيبتى لا اطالتى ولا حاجه انتى نورتينى
وانا تحت أمرك فى اى شئ وأى استفسار
حبيبتى بخصوص سؤالك
الجرح لو سطحى بمعنى فى أول طبقه من الجلد لا يحتاج لخياطه
أما لو كان غويط بمعنى ان الطبقات اللى تحت الجلد السطحى واضحه وظاهره
وفى جزء من الطبقات الداخليه خارجه عن الطبيعى ده يحتاج لخياطه
وبسرعه يتخيط فى خلال 24ساعه الأولى من الإصابه لأنى الجرح يبقى سهل فى الخياطه وهو حى ليسه أومعنى تانى يكون سخن
لكن مشاكله تزيد لو كان عدت اول 24 ساعه عليه
وأتمنى أن أكون قدرت أفيدك بالرد

حبيبتى أعتذر عن تأخيرى فى الرد على سؤالك
سامحيينى
بارك الله فيك

♥ renad ♥ 1st June 2012 08:56 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسة حق عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة renad عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اقتباس:
المشاركة


حبيبة قلبي هموسه الغاليه

جزاك الله خيرا
بتسعديني جدا وانتي منوره صفحتي المتواضعه
اللى على قدي
وربنا ينفعنا بها وإياك
واكون فعلا قدرت أفيدكم
حبيبتي بخصوص الكريم أو المرهم لإزاله آثار الجرح إلى الآن
ما فى نوع لإزالتها تماما ولكنها بتزول بمرور الوقت
المهم إلحاق معالجه الجرح فى وقته لعدم تبقي
اى آثار له فيمابعد
وأتمنى أن أكون قدرت أفيدك
وإن شاء الله أول لما أوصل لهذه المعلومه
سوف أبلغك فى التو واللحظه
وأنا فعلا ببحث عن كل ما هو جديد
بارك الله فيك غاليتي


وفيكِ بارك الرحمن حبيبتي رنودة

ألف شكر حبيبتي على ردك على السؤال
اكيد افدتيني وكلامك كله صحيح حبيبتي
جزاكِ الله كل خير
وأسأل الله لكِ الشفاء العاجل غاليتي
ربنا لا يحرمنا منك ومن معلوماتك القيمة
بحفظ الله ورعايته حبيبتي





تسلميلى هموسه الجميله
الحمد لله حبيبتى ان قدرت افيدك وأوصل معلومه
بارك الله فيك
وفى متابعتك الرائعه للمواضيع واهتمامك
وجزاك الله خيرا لدعاءك لى
وما اتحرم منك ابدا

Gewyreia 3rd June 2012 09:56 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة renad عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gewyreia عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بارك الله فيك اختى

معلومات مفيده
جعلها فى ميزان حسناتك
لكن من فضلك لى سؤال
كيف وامتى اعرف الجرح يحتاج الى خياطه ام لا
جزاك الله خيرا
واسف على الاطاله



جزاك الله خيرا حبيبتى جويريه
على مرورك العطر
لا حبيبتى لا اطالتى ولا حاجه انتى نورتينى
وانا تحت أمرك فى اى شئ وأى استفسار
حبيبتى بخصوص سؤالك
الجرح لو سطحى بمعنى فى أول طبقه من الجلد لا يحتاج لخياطه
أما لو كان غويط بمعنى ان الطبقات اللى تحت الجلد السطحى واضحه وظاهره
وفى جزء من الطبقات الداخليه خارجه عن الطبيعى ده يحتاج لخياطه
وبسرعه يتخيط فى خلال 24ساعه الأولى من الإصابه لأنى الجرح يبقى سهل فى الخياطه وهو حى ليسه أومعنى تانى يكون سخن
لكن مشاكله تزيد لو كان عدت اول 24 ساعه عليه
وأتمنى أن أكون قدرت أفيدك بالرد

حبيبتى أعتذر عن تأخيرى فى الرد على سؤالك

سامحيينى
بارك الله فيك
شكرا أختى ريناد
على أهتمامك وردك على سؤالى
بارك الله فيك
وجعله فى ميزان حسناتك
وأعتذر لتعبك معايا


الساعة الآن 10:39 AM.

Powered by vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd استضافة وبرمجة