منتدى روضة القرآن

منتدى روضة القرآن (http://rawdatelquran.com/vb/index.php)
-   روضة الصحة العامة (http://rawdatelquran.com/vb/forumdisplay.php?f=293)
-   -   استفسار مهم بالنسبه لي (http://rawdatelquran.com/vb/showthread.php?t=2672)

omabdullah 2nd June 2012 06:45 AM

استفسار مهم بالنسبه لي
 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اصاب علي فترات قريبه جدا بدوخه شديده وقد تتكرر في اليوم اكثر من 3 او 4 او 5 مرات واشعر بالم شديد في مقدمه راسي واظل اريد ان اكبس هذا المكان بيدي لشعر بالراحه واشعر وقتها ان قدماي لا تتحملاني ولا استطيع التنفس وان المكان قد اختفي منه الهواء فجاه

وهذا الموضوع لايزيد عندي الا اذا كنت زعلانه بصراحه يعني بس ياتري ممكن يكون تفسير الموضوع ده ايه وياريت العلاج كمان

♥ renad ♥ 2nd June 2012 09:43 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اصاب علي فترات قريبه جدا بدوخه شديده وقد تتكرر في اليوم اكثر من 3 او 4 او 5 مرات واشعر بالم شديد في مقدمه راسي واظل اريد ان اكبس هذا المكان بيدي لشعر بالراحه واشعر وقتها ان قدماي لا تتحملاني ولا استطيع التنفس وان المكان قد اختفي منه الهواء فجاه

وهذا الموضوع لايزيد عندي الا اذا كنت زعلانه بصراحه يعني بس ياتري ممكن يكون تفسير الموضوع ده ايه وياريت العلاج كمان




وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
نورتينا حبيبتى وسعدنا بوجودك
Omabdullah
حبيبتى الأعراض ديه موجوده باستمرار ولكنها بتزيد عند وجود زعل مش كدا
حبيبتى الدوخه والصداع اللى يلازمكوا فى اكتر من سبب لهم
أولا .,.,. ممكن ضغط الدم يكون منخفض وهو يسبب الدوخه والصداع
ثانيا ,.,., الأنيميا كذلك نفس الأعراض تسبب الدوخه والصداع والآلم الشديد بمقدمه الرأس
ثالثا .,.,. الجيوب الأنفيه لو فيها إلتهاب تسبب هذه الأعراض
وبعد ما ذكرتلك عده اسباب
السؤال هل تابعتى قياس الضغط من قبل
هل ذهبتى لعمل تحليل نسبه هيموجلوبين للأنيميا
ولو عملتى هذه الأشياء عرفيني النسب كانت ايه ومن امتى
حبيبتى فى إنتظار ردك عليا وبعدها
إن شاء الله
أقدر أساعدك وأفيدك ولو فى اى شئ من هذه موجود أقولك نوع العلاج والله المستعان
Renad

omabdullah 2nd June 2012 08:01 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا علي ردك واهتمامك بصي يا ستي انا موش متابعه قياس الضغط وعمري ما تابعته بس اما كنت اقيسه كان بيبقي حلو هيا مره وحيده بس اللي الدكتور قاللي فيها ان ضغطي موش مظبوط وكنت في الفتره دي تعبانه جدا وكان عندي انيميا حاده
بالنسبه لتحليل الانيميا انا عملته وكان 10 بس سؤالي انا موش رفيعه لدرجه انه يكون عندي انيميا ياتري في علاقه بينهم ويارب تتوفقي انك تنصحيني بحاجه تهدي الدوخه شويه لانها بقت عندي زي الصداع

نسيم الصبا 3rd June 2012 12:11 AM

سؤالك مهم أم عبدالله وكلنا احيانا بنمر بنفس الأعراض

وممكن سوء التغذيه يسبب الدوخه والصداع خصوصا اذا كان مع ضغوط نفسيه وقلة نوم

وشكرا ريناد على الافاده

♥ renad ♥ 3rd June 2012 01:29 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسيم الصبا عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
سؤالك مهم أم عبدالله وكلنا احيانا بنمر بنفس الأعراض


وممكن سوء التغذيه يسبب الدوخه والصداع خصوصا اذا كان مع ضغوط نفسيه وقلة نوم


وشكرا ريناد على الافاده

جزاك الله خيرا
حبيبة قلبى نسيم الصبا
دائما منوره المواضيع
بارك الله فيك
وجعله الله فى ميزان حسناتك

♥ renad ♥ 3rd June 2012 01:52 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا علي ردك واهتمامك بصي يا ستي انا موش متابعه قياس الضغط وعمري ما تابعته بس اما كنت اقيسه كان بيبقي حلو هيا مره وحيده بس اللي الدكتور قاللي فيها ان ضغطي موش مظبوط وكنت في الفتره دي تعبانه جدا وكان عندي انيميا حاده
بالنسبه لتحليل الانيميا انا عملته وكان 10 بس سؤالي انا موش رفيعه لدرجه انه يكون عندي انيميا ياتري في علاقه بينهم ويارب تتوفقي انك تنصحيني بحاجه تهدي الدوخه شويه لانها بقت عندي زي الصداع





حبيبتى لا شكر على واجب
هذا واجبي وانا تحت امرك فى اى شئ
أولا يا جميله موضوع التخن لا علاقه به بالانيميا
وزى ما قالت اختى نسيم الصبا سوء التغذيه بيعمل نفس الأعراض وعليه عامل كبير
انت ممكن تكون طريقة غذائك اسفه فى اللفظ تكون غلط
ليه غلط بتكلى أكل وخلاص سد خانه يعنى يسد جوعك واحساسك بالشبع
ونسبه الأنيميا اللى عندك ديه كفيله جدااااااااااا على كل هذه الأعراض الموجوده
انت الحمد لله انك قادره على انك تقفى على رجليك
بصى بقى يا قمر
علاجنا حيكون كالتالى وأتمنى من الله ان أقدر افيدك وحيكون لينا متابعه مع بعض ان شاء الله
أولا فى نوع كبسولات حديد ديه لابد من انك تأخذيها
اسمها هيما كابس كبسوله بعد الغداء لمده ثلاثه اشهر
أو أيرون كومبلكس كبسوله بعد الغداء لمده ثلاثه اشهر
يا تأخذى النوع الاول يا النوع الثانى حسب رغبتك
نظامك فى الغذاء
لو حابه اعملك نظام تمشى عليه ما عندى مشكله حابه انت تمشى على نظام من عندك برضه ما فى مشكله
بس لازم يكون النظام قائم على كل انواع الغذاء المفيد
من خضروات لفاكهه هكذا إلى ........
شفاك الله وعفاك
بالتوفيق ان شاء الله


omabdullah 3rd June 2012 03:22 AM

بارك الله فيكِ علي الاهتمام يعني من كلامك كده انا عندي انيميا الله المستعان طيب الكبسولات دي فيتامينات يعني ولا حديد علشان انا جسمي موش بيمتص الحديد بسهوله اما كنت محتاجاه علشان الولاده كنت باخده ابر واخدته كتير علشان يرفع الهيموجلوبين وما اترفعش الا لغايه 9.7 بالعافيه بعد معاناه ابر وبالنسبه للنظام الغذائي ياريت لاني موش منظمه في الاكل ساعات كتير اقعد طول اليوم من غير اكل وساعات تانيه ممكن اتعشي مرتين مفيش حاجه محدده بس العشا ساندوتشات يعني
احسن تقولي عليا مفجوعه يعني وهو بيبقي انتي عارفه ساعات الحاله دي تجيلي اما ابقي متغاظه او ما باليد حيله اطلعه علي الاكل وساعات تانيه ااقطع الاكل وكده يعني

♥ renad ♥ 3rd June 2012 08:35 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
بارك الله فيكِ علي الاهتمام يعني من كلامك كده انا عندي انيميا الله المستعان طيب الكبسولات دي فيتامينات يعني ولا حديد علشان انا جسمي موش بيمتص الحديد بسهوله اما كنت محتاجاه علشان الولاده كنت باخده ابر واخدته كتير علشان يرفع الهيموجلوبين وما اترفعش الا لغايه 9.7 بالعافيه بعد معاناه ابر وبالنسبه للنظام الغذائي ياريت لاني موش منظمه في الاكل ساعات كتير اقعد طول اليوم من غير اكل وساعات تانيه ممكن اتعشي مرتين مفيش حاجه محدده بس العشا ساندوتشات يعني
احسن تقولي عليا مفجوعه يعني وهو بيبقي انتي عارفه ساعات الحاله دي تجيلي اما ابقي متغاظه او ما باليد حيله اطلعه علي الاكل وساعات تانيه ااقطع الاكل وكده يعني




بصى يا حبيبتى من غير زعل النظام اللى انت ماشيه عليه ده سيئ جداااااا
ومع مرور الوقت مش هتعانى من انيميا فقط لأ لا قدر الله من أمراض كثره ومش عايزين نوصل لهذه المرحله واحنا فى ايدينا الحل البسيط
والكبسولات فيتامينات وحديد مع بعض
مبدأيا كدا
الأكلات المتبعه فى حياتك ضروريه جدا
الأسماك .. اللحوم الحمراء .. الكبده .. الجرجير .. السبانخ .. البيض .. البقوليات
العسل الأسود .. الموز .. التفاح .. التمر .. باذنجان .. كرنب .. خس .. الفول السودانى
الخطوه الاولى وهى الفطار يكون باكر يعنى من الساعه 7 إلى 9 صباحا
الفطار كوب لبن بملعقه عسل نحل
اى نوع جبن مع رغيف اسمر +2 بيضه +طماطم +خيار +فلافل +فول + باذنجان أو عسل أسود+كوب شاى أو نسكافيه بعد الأكل بوقت مش مباشر
مش شرط كل ده فى الفطار اختارى منه اى شئ
الخطوه الثانيه الا وهى الغداء وميعاده زى ما تحبى بس يكون قبل صلاه المغرب بوقت
طبق أرز أو مكرونه +قطعه لحم أحمر أو ربع فرخه أو سمك أو كبده+طبق خضار +طبق سلطه به جميع أنواع الخضروات ممكن نستبدل الأرز او المكرونه بعيش اسمر حسب الحاجه أو الاتنين بس بنسب قليله عشان السمنه +فاكهه أى نوع اتنين أو ثلاثه فقط
الخطوه الثالثه الا وهى العشااااااااء
اى نوع من الجبن مع خسايه أو طماطم أو خيار برضه بعيش أسمر ممكن بيضه أو عسل نحل أو عسل أسود أو كوب زبادى محلى بعسل النحل
التمر بقى تاكلى منه ع الأقل 3 وحدات فى كل وجبه وممكن يبقى بلبن مره فى اليوم زى ما تحبى
والعشاء يبقى قبل ميعاد النوم بوقت كافى لعدم التخمه
1 - ممكن تشربى كوب عصير من الجزر صباحا ومساءا
2 - ماء سلق الكرنب ممكن تتناولى كوب منه يوميا بيشفى بإذن الله من الأنيميا
حبيبتى النظام ده لو واظبتى عليه ان شاء الرحمن تكونى بصحه جيده
وأتمنى من الله ان أكون قدرت أفيدك وأساعدك
ولينا متابعه مع بعض ان شاء الله
وانا تحت أمرك فى أى شئ تحتاجينه
مع تقديري وحبى
اختك فى الله
Renad




omabdullah 3rd June 2012 08:48 AM

جزاكِ الله خيرا علي عطاءك ومعلوماتك اللهم احفظك وثبتك اختي وحبيبتي ريناد
ان شاء الله اواظب عليه واعمل تحليل هيموجلوبين تاني واشوف النتيجه وابلغك بها ان شاء الله

♥ renad ♥ 3rd June 2012 11:49 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omabdullah عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ]
جزاكِ الله خيرا علي عطاءك ومعلوماتك اللهم احفظك وثبتك اختي وحبيبتي ريناد
ان شاء الله اواظب عليه واعمل تحليل هيموجلوبين تاني واشوف النتيجه وابلغك بها ان شاء الله



جزانا وإياك أختى الغاليه
Omabdullah
وأتمنى من الله أن أن اكون قدرت أفيدك وأساعدك
وده من فضل ربي عليا
أنا تحت أمرك فى أى شئ وقت ما تحبين هتلاقينى
فى الخدمه
حبيبتى وانا فى إنتظارك للمتابعه
شفاك الله وعفاك من كل شر ومكروه
تقبلى حبى وودى
Renad


الساعة الآن 03:20 PM.

Powered by vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd استضافة وبرمجة