مقـدمة هـااامة
حياااكن الله ياخير صحبة
بقربكن السعادة والنجاة بكن يحلو ويزدان اللقاء وبقربكنّّ أشعر بالصفاء
يشهد الله كم أحبكنّّ في الله
فى بداية الدورة نجدد النية ونصدق مع الله سبحانه وتعالي في طلب القرب منه وابتغاء مرضاته
كلنا مشكلتنا تقريباً واحدة نفسي ابقي حلوة أوي مع ربنا ومش عارفه نفسي أخشع في الصلاة ومش عارفة نفسي احس بلذة الإلتزام الأولى ومش عارفة نفس أقوم الليل ومش عارفه كتير بحاول وبقع
عارفين ليه بنحاول ونقع؟؟
يجب أن نعلم جميعا أن أكبر شيء يجعل الطاعة ثقيلة هو الذنـب
قال رجل للحسن: يا أبا سعيد ، إني أبيت مُعافي ، وأحب قيام الليل ، وأُعد طهوري ، فما بالي لا أٌقوم ؟! فقال له الحسن : قيدتك ذنوبك ، أي أنك حُرمت بسبب ذنوبك ؛ إذ كيف تفعل الذنب بالليل والنهار ثم توفق لقيام الليل ؟!
تصلُ الذنوب إلي الذنوب وترتجي دركـ الجنان بها وفوز العابد
إن شاء الله نبدأ نجاهد نفسنا في ترك الذنوب وده هنحاول فيه واحدة واحدة مع بعض من خلال المتابعة الإيمانيه بعون الله وحده
ويابنات في ذنوب خفيه ممكن منكنش واخدين بالنا منها
ز
ي ذنوب القلب (الحسد _ الحقد _الكبر _الغرور)
دي كلها من اسباب قسوة القلب فنجاهد نفسنا بالاستعانه بالله وصدق الرغبه والدعاااء الدعااء الدعاااء
والغيبة ممكن متكونيش واخداه بالك انك بتغاتبي حد
والافلام والمسلسلات وان شاء الله واحدة واحدة هنتخلص من ذنوبنا بالاستعانه بالله وصدق المجاهدة
أول حاجه هنعملها قومي حالاً حالاً اتوضي واحسني الوضوء
واقفي بين يد الملك بذل وانكسار وتوبي توبة نصوحة
وسلي الله أن يطهرك من كل الذنوب
وأن يعينك على ذكره وشكره وحسن عبادته