ما شاء الله تبارك الرحمن
موضوع فى قمه الروعه
مهم جدااااااااااا
سلمت يداك يالغاليه
أم جاسم
اللهم اجعلنا ممن يبرون بآبأهم
ممكن أضيف قصه واقعيه بسيطه
كان أب وأم بيحبه أولادهما جدا ومن شده حبهما كانوا خائفين عليهم حين يكبروا لما يحصل لهما كما فى زماننا هذا
سبحان الله الأم كانت تحابى على أولادهما عندما كبروا من شده خوفها عليهم هى والأب
وعندما بدأو يفكروا فى موضوع الزواج بدأكل واحد منهما يشوف اللى تناسبه ولكن واحد منهم أهله مش موافقين على البنت اللى كان عايز يتزوجها وحين سأل عن سبب الرفض قالوا له إنها كانت لم تبر بوالديها وكانت تشتم وتسب أمها وتعصيها
هل يا أبنى هذه تكون أم وتربى أولادها تربيه صالحه وإنها عملت كدا فى أمها كما تدين تدان
هتعمل فينا إحنا ايه وإحنا مجرد أهل زوجها
فرد الأبن وقال لهما اللى تشوفوه أنا لا أقدر أكسر لكما كلمه وأنتم شايفين الأصلح لى
وسبحان الله الأبن سمع كلام والديه إرضاءا لهما وبرا بهما
ثم رزقه بزوجه صالحه كانت عند اهله أكتر من أبنتهما لكثره برها بهما وطاعتهما وهما أهل زوجها فسألتها الأم ما بك تعمل كل هذا وهذا معنا
قالت انت أم زوجى ومكان أمى رحمها الله كانت تربينا على هذا وكنت اشوفها تعامل جدتى بهذا وكانت جدتى تدعى لها بان يرزقها بر أولادها
وأنا مهما أعمل مش هوفى كل ما كانت أمى بتعمله معنا وحبها لينا وخوفها وحرصها الشديد على تربيتنا تربيه صحيحه إسلاميه ترضى بها ربها ورسولها
وأنت ربيتى زوجى تربيه صالحه وربنا من عليا بهذا الزوج اللى بشوف فيه كل صفات الأبن الصالح البار بوالديه
يبقى يا أمى أنتى شايفه أن هذا كثير عليك لا والله ده أقل شئ أقدمه وفاءا لأمى وأبي
اللهم ارحمهما كما ربياني صغيرا
سبحان الله فى فى هذا الزمن بر بهذا الشكل بارك الله فيها وجعله الله فى ميزان حسناتها
أمي أبي ما أعظمكا
اللهم احفظهما من كل سوء وشر ومكروه
يارب اجعلنا ممن يبرون بآبائهم
اللهم اميييييييييييين
بارك الله فيك
وجعله الله فى ميزان حسناتك
يالغاليتى كما أسعدينا وأفديتينا ب ها الموضوع القيم الرائع