فتنة.....فتنة
اوعى الفتنة
فتنة يا ابله
فتنننننننننة

فتن ...ابتلاءات واختبارات
بتعدى علينا كل يوم فى حياتنا
ماهو لازم عشان حضرتك "مؤمنه "
ولازم برده لأنك عايزه الجنة "يعنى سلعة الله الغالية "
عشان كده لازم تقابلي فتن كتييير
(أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ)
عشان تعرفي بجد نفسك "ليميز الله الخبيث من الطيب "
لا وكمان عشان درجتك فى الجنة
وكمان ممكن تكون بنعمة وممكن تكون بابتلاء
ممكن ربنا يديكي "مال او سلطة او جمال "وتكون نعمة او نقمة عليك
على حسب "هتستخدمها ازاى؟؟"
فى طاعة ورضا ربنا ؟؟
ولا فى معصيته وتكبر على الناس ؟؟
انتي هتعملي ايه؟؟؟
وفتن نقابلها كل يوم فى حياتنا
فى الجامعه ازاى ملكش صحاب
يابنى زى اخوااااااتك!!!!!!
لبس البنات هتغض بصرك ولا هتتفرج وتقول حاجه ببلاش؟؟
الاغانى هتسمعي ولا هتتركي لله؟؟؟
فى الافراح
يابنتى دى هى ليلة فى العمر
وانت ياعريس لازم تكون نجم وترقص !!!!
وحضرتِك رايحة الفرح يبقى لازم سواريه
حاولى تبينى نفسك ممكن يجيلك عريس
ده فرح اختك .....صحبتك ....جارتك
كل الناس بتلبس كده ..هى جت عليكى ؟!!!!
فتن ....فتن
بنتعرضي ليها كل يوم
بس مين هيثبت ومين هيقع؟؟
اللهم يامقلب القلوب والأبصار ثبت قلوبنا على دينك

احسبيها صح وخليكي ديما يقظه
واستعني بالله أولا
وقبل ما تواجهي اى فتنة
افتكري زادك وحبيبك وهو بيقولك
*(إن من ورائكم زمان صبر للمتمسك فيه أجر خمسين شهيدًا أو عاملًا)
من الصحااااااابة
*افتكري ديما
(من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه)
*افتكر (ولسوف يعطيك ربك فترضى )
هتفوووووزي والله لما تطيعي ربنا وبس
لما ترمى هواكي وشيطانك ورا ضهرك وتعيشي حياتك كلها لربك وبس
(وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى. فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى)
اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه
