[frame="6 80"]
نشرت إحدى الناشطات المصريات مقطع فيديو تم
تصويره مع بعض أهالي سيناء، ورصدت غضبهم من الجيش بعد تفجير وهدم بيوتهم بمنطقة رفح
والعريش.
وقد صورت
الناشطة السيناوية "منى الزملوط" هذا المقطع الذي قالت فيه الضحية الأولى: «حسبنا الله ونعم الوكيل
هجموا علينا بدون سابق إنذار، وطردونا وسرقوا ذهبنا وهدومنا وفجروا البيت، كتاب
الله يحرقوه زي كده ويشردونا في الشوارع، عندنا حالة ولادة وأطفالنا في الشوارع
سرقوا البطاطين والعبايات، مش مسلمين زينا مش موحدين، بالله دول لو يهود ما يعملوا
فينا كده اليهود أحسن منهم».
لمشاهدة الفيديو:
حدث في سيناء "افتراء ام حق
[/frame]