عرض مشاركة واحدة
قديم 18th May 2014   #19
 
الملف الشخصي:






 


تقييم العضو:
قوة السمعة: 319

ارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to beholdارهابيه وامي عارفه is a splendid one to behold

افتراضي رد: يوميـــآت بنوتــة ملتــزمة*** بقلم إشرآقة سجدة

      

*..((الحلقــة الســابعــة)) ..*

انتهــت فاطمــة من قراءة سورة " الضحــى " وجعلت تقرأ بعض السور القصــار بعدها ..

ثم ركعت وقلبها كله مع ربها .. وكل ذرة فى كيانهاتنطق بــ "سبحان ربى العظيــم"

..> انزهك ربــى عن كل نقص فأنت العظييييييييييم.. سبحانك يا حبيبى..

هكذا كان ينطق قلبها مع نطق لسانها بـ"سبحان ربى العظيم "

ثم قالت :

"اللَّهُمَّ لَكَ رَكَعْتُ ، وَبِكَ آمَنْتُ ، وَلَكَ أَسْلَمْتُ ، خَشَعَ لَكَ سَمْعِي وَبَصَرِي وَمُخِّي وَعِظَامِي وَعَصَبِي "

ثم قامت من الركوع وقالت : " سمع الله لمن حمده "
..." ربنا ولك الحمد "

(يااااا رب لك الحمد على كل نعمة انعمتها على .. )



سجدت فاطمة ودقااااات قلبها تتساارع اكثر واكثر

فأقرب ما يكون العبد من ربه وهو
[ساجد]..


سجدت وكلهاحب وشوق الى حبيبها وربها ..
وقالت " سبحان ربى الاعلى "

ثم بدأت تدعو ربها وتناجيه ..

ياااااااا رب .. يااااااا حبيبى

>>ما اجملها من كلمة ان تقول لله عزوجل انت حبيبى ..

وكفى بك حبيبا ..

تشعربالحب والانس والسعادة و تشعر ان قلبك يطير فرحاا ..

نعم فهو سبحانه من حُبُهُ اذاب القلوب ..


ومن حُبُهُ وقربه وطاعته ليس لها جزاء ان شاء الله الا الجنة..

ما اجمله من حــب .. هو الحب الذى يغنى القلوب عن اى حب سوااه ..

هوالحب الذى لا يعذب حبيبه ولا يهلك حبيبه ولا يؤرق حبيبه ..

هوالحب الذى تزول به الكربات وتأنس به القلوب والنفوس ..

وترتخى به الاعضاء وتسلم به الارواح نفسها الى حبيبها ..

..[ نعم انه حب الله ]..


يا حبيبــــــى ..

أتيتك أعلن ذلي وفقري وأسفح بين رياضك زهري

أتيتك أنت حبيبي وربي وأنت محير قلبي وفكري

أسير اليك سفينة شوق يلاطمها الموج في كل بحر

فلي ألف نجوى ولي ألف شكوى وعندي ألف قصيدة شعر

عرفت الحياة ممرا إليك وليست منايا ولا مستقري

حـب الله.. يااااااه ما اجملها من كلمة .. لو تكلمنا الى الصباحلن نوفيها حقاا ..

ما اجمل ان تستشعر حبه وقربه .. وان تعيش معه بقلبك وكيانك كله ..

ان اصابك بخير .. فحبيبى جوااااد كريم بل هو اكرم الاكرمين ..

ان اصابك شر وابتلاء .. فهو حبيبى ويرعانى ولن يتركنى ابدا و لن يضيعنى ..

انا عارف انه بيختبرحبى له مهو حبيبى ولازم اثبتله انى
هارضى ..

والله هرضى يا حبيبى .. بس انت اعنــى ..

ما اجمل هذه المشاااعر ...!!




استشعرت فاطمة كل ذلك .. واحست بسعاادة لا توصف فهى فقد اذاب قلبها حب الله ..

بكت وبكت وبكت شوقاااااا الى الله .. حينها تذكرت انه من السبعة

الذين يظلهم الله فى ظله يوم لا ظل الا ظله

" ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه "

يااااااااااا كرمك يا حبييييييييييبى .. وكمان يا رب اللى يبكى من خشيتك لا تمسه النار

قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم

" عينان لا تمسهما النار _ وذكر منهما _ .. عين بكت من خشية الله"

ياااااه .. اللى يعيش مع ربنا عمره ما هيضيع
وهيعيش
ملك والله ...و جنتــه فى قلبــه ..

يااااا رب ثبتنــى .. ياااا رب ما تحرمنيش منك ابداا

يا حبيبى ما اقدرش اعيش لحظة من غيرك .. ما اقدرش اتخيل حياتى من غيرك ...

ياااااا رب ما تسيبنيش خليك معايا دايما .. انا عارفة انك والله مش هتضيعنى ..

ولا هتسيبنى .. وهتقربنى منك ان شاء الله ..

مهما بعدت او وقعت هقوم تاااانى عشان بحبك .. ومش همّل ابدااا لازم اوصلك ..

مناااايا اوصلك ياااا رب ..

يا رب خذ بايدى ليك يااااا رب .. خذ بيدى وناصيتى اليك أخذ الكرام عليــك ..

يااااااا رب ردنى اليك ردااااااا جميلاااااا ..

ياااا حى يا قيوم احيي قلبــى .. يا رب جدد الايمان فى قلبــى ..

يا رب انا مش قاااادرة اوصف الحب اللى فى قلبــى ليك ..

ومش قادرة اصدق قد ايه انت كريم ..

يعنى انا الحب اللى جوايا ده انت بتحبنى قد حبى ليك ..

لانك بتحبى الاول وبعدين تخلينى احبك " يحبهم ويحبونه "

> فالوقت اللى بتكون تحب ربناجدااا جداااا جداااا

ربنا قبلها حبك جدااا جدااا جداااا ...

بقى بعد كل الكرم ده حد ييأس من ربنا .. يقول انا مش نافع ولا هقدر كمل فى طريقه ..

بقى بعد نعمه العظيمة عليك التى لا تعد ولا تحصى مش عاوز تحبه..

الانسان مجبول على حب من يحسن اليه .. فمن يحسن اليك تحبه وتشيل جميله عليك طول العمر ..

وزى ما يقول الشاعر :

احسن الى الناس تستعبد قلوبهم .. فطالما استعبد الاحسان انسانا

بعد اللى ربنا بيعمله معاك وبرضو مش عااااوز تحبه ..

كيف لا تحبــه ...؟!!!!



اكملت فاطمة صلاتها فصلت 11 عشــرة ركعة ..

تبقى على اذان الفجــر ربع ســاعة ..

فجلســت فاطمــة تستغفــر ربها وقالت فى نفسها ..

حتى اكون من المستغفرين بالاسحــار ..

وان ربنا يغفرلى .. " هل من مستغفر فاغفر له " ...

جعلت تستغفر الله وتتذكر ذنوبها ومعاصيه وتبكى .. وتتذلل لله عزوجل

وتنكسر بين يديــه .. وتدعو بكل تضرع و خشوع يااارب ثبتنـــــــى ..

(الله اكبــر .. الله اكبــر .. الله اكبــر .. الله اكبــر )

اذآآآآآن الفجـــر..

رددت فاطمــة مع الاذان ..


واحتسبت ان تأخذ اجر الترديد وراء المؤذن

وان تأخذ اجر امتثال لسنة الرسول _ صلى الله عليه وسلم _

ثم قالت :

((اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلاَةِالْقَائِمَةِ آتِ

مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُمَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِى وَعَدْتَهُ ))

ثم صلت على النبــى " الصلاة الابراهيمية " ..

" اللهم صلى على محمد وعلى آل محمد كما صليت على ابراهيم وعلى آل

ابراهيم انك حميد مجيد .. وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت

على ابراهيم وعلى آل ابراهيم انك حميد مجيد"



›› قامت فاطمة لتوقظ اهل البيت لصلاة الفجــر ..
واحتسبت فى ذلك :

اجر ايقاظهم لصلاة الفجــر ..

ان تأخذ اجــر صلاة من يصلى منهم .. ولا ينقص من اجرهم شيئا ..

وطبعا النوايا التى تحتسبها فى كل عمل مهما كان ..:_

1 / رضا الله – تعالى – ..

2 / محبة للنبــى - صلى الله عليه وسلم - ..

3 / مسابقة للخيـرات ..


صلت فاطمة الفجــر جمــاعة مع والدتها .. ونزل الوالد لصلاة الفجر فى المسجد ..

ثم جلست فاطمة بعد ذلك تقول اذكــار الصباح ..
وتقرأ وردهــا من القرآن..




تابعــونا .. ::
ارهابيه وامي عارفه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس