الموضوع
:
يوميـــآت بنوتــة ملتــزمة لـــإشرآقة سجدة ( تمت )
عرض مشاركة واحدة
23rd May 2014
#
43
الملف الشخصي:
تقييم العضو:
قوة السمعة: 319
رد: يوميـــآت بنوتــة ملتــزمة*** بقلم إشرآقة سجدة
•
*
•
(
الحلقة العشرون
)
•
*
•
.
.
.
اقترب يوم
كتب كتآب
فآطمــة ،
ذلك اليوم الذي طآلمآ أقلقهآ وأسعدهآ ..
مشآعر مضطربة
تعصف بهآ
هي تخآف من تلك اللحظــة المصيريــة التي ستصبح فيهآ زوجة فلآن
والله أعلم هل فلآن هذآ هو فعلاً من كآنت تتمنآه وتحلم به أم لآ
!
هل هو ذلك الشخص التقي النقي الذي تتمنى ان يكون حبه لله أكثر
ليحببها في الله أكثر وهمته أعلى من همتهآ ليُعلي همتهآ
هل هو فعلاً ذلك الزوج الذي سيأخذ بيدهآ إلى
جنة
عرضهآ السموآت والأرض !
حآولت أن تطرد تلك الخوآطر عنهآ وتطمئن قلبهآ ان
الله
معها ولن يضيعهآ
ولم لآ وقد استخآرت
ملك الملوك
لذلك هى تمضي في الأمر وكلها
ثقة
ان كل ما تفعله بتوفيق من الله لأنها استخآرته ،
تذكرت
السؤآل
الذي سؤلت بها كثيرا
وآخر من سألهآ كآنت زميلتهآ سآرة ،
.
.
بعد انتهآء المحآضرة ظل الطلبة في المدرج انتظآرا للدكتور الذي سيعطيهم في نفس المدرج
ودآر ذلك الحوآر بين
فآطمة
و
سآرة
التي كآنت تجلس بجآنبها ،،
سآرة
: قوليلي بقي يا ست
فآطمة
ايه موآصفآت ذلك الفآرس
الذي ترفض
فآطمة
الكثير من الخطآب ذوي المرآكز والشأن من أجلــه
ضحكت
فآطمة وقآلت
: يآ بنتي والله موآصفآت بسيطة خآلص
يكون حد بسيط خآلص بس ملتزم وقبل مآ تقولي ملتزم بمعني ايه
يعنى
تقي
.. بيخآف ربنآ وبيرآعيه في كل حآجة
و
نقي
و
ذو همة عآليــة
و
بيحب ربنآ اووووووي
و
الشكل
..
أهم حآجة يكون مطبق سنة النبي عليه الصلاة والسلام في مظهره
.
سآرة
: يعنى يبقى شكله ايه يعنى او لابس ازآي ؟
فآطمة
: يعني يكون
ملتحى
زي النبي عليه الصلاة والسلام و
مقصر ثوبه
بس .. شوفتى بسيطة ازآي ^ ^
سآرة
: آآآه يعني يكون من الجمآعة
الإرهآبيين
دول :/ !
فآطمة
: ايه يآ سآرة هو انتي منهم o.O ؟
سآرة
: من مين يآ بنتي !
فآطمة
: من النآس اللي بيقولوآ ع
سنة النبي
ارهآب
سآرة
: لا طبعا يآ بنتي بهزر بس .. أنآ مؤمنة ان دي سنة النبي طبعاً
بس ايه بقى اللي يضمنك انه هيكون انسآن
ملتزم
بجد ممكن يكون بيظهر عكس ما يبطن
أنا سمعت قصص كتير عن كده ..!!
ان الأخت تتخطب لوآحد وتكون سيرته حسنة والجميع يثني عليه
وظآهره زي مآ بتقولــي انه
ملتزم ومطبق السنة ومبيقطعش فريضة في المسجد
والآخر يطلع انسآن وحش جدا ومش ملتزم
فآطمــة
: بصي يآ سرسورة ..
لو انتى رحتي لحد عزيز عليكي اوي وانتي نفس الحكآية
عزيزة عليه وقلتيله أنآ عشمآنة فيك تسأعدني في الأمر الفلآني
ووآثقة فيك جداا .. وواثقة انك انت اللي هتسآعدني ،
سآعتهآ هيخيب أملك ولآ هيبذل كل جهده عشآن ميخيبش عشمك فيــه ؟
سآرة
: اكيد طبعا هيعمل المستحيل عشآن انا وثقت فيه ومش عاوز يخيب ظني وثقتي فيه .
فآطمة
: تمآم .. هو ده اللي عاآوزة أوصلهولكـ
ولله المثل الأعلــى
.. ربنآ بقى هو ملك الملوك من بيده قلوب الخلائق وارواحهم
من اذا قآل للشئ
كن فيكــون
،
تظنــي انه ممكن يخذلك او يخيب ظنك وعشمك فيــــه
حآآآآشآه سبحــــــآنه .. مستحيييل يضيع من يدعوه و يثق فيه ويلجأ اليــه ،
واللي يظن كده في ربنآ يبقى بيسيء الظن بربه ،
ويمنع الجود سوء الظن بالمعبود
يعني يقفل البآب عليــك والخير انك تسيء الظن بالله ،
،
آدي يآ ستي كل الحكآية والروآيـة
،
أنآ بحكم على النآس بظآهرهم زي مآ النبي عليه أفضل الصلآة والسلآم علمنآ
والبآطن بقى على ربنآ .. ومدآم أنآ وآثقة ان ربنآ مش هيضيعني وده ظني فيه يبقى اكيد مش هيضيعني ^_^
يآ حبيبة قلبــي عيشي مع ربنآ وعمر ربنآ مآ هيخيب ظنك أبداً
♥
سآرة
: انت حد جمييل أوي يآ
فآطمــة
ربنآ يكرمك يآ رب ويبآرك فيك
ويرزقك بالزوج الصآلح الذي تتمنيــه
غيرتي عندي مفآهيم يآمآ والله
جزآك الله خيرا ،
فآطمــة
: وإيآكِ حبيبتـــي ^ ^ ، يلآ نقوم نصلي بقى ..
.
.
.
||
وقفــة
||
كلآم سآرة ده
شبهة
فعلاً عند نآس كتيير
ويآمآ اتسألت السؤآل ده برضو وأرد بإجآبة فآطمة
لاني مؤمنــة جدا بكده ..
طول مآ الانسآن مع ربنآ والله ربنا مش هيضيعـــــه
مشكلــة الكثيرين انهم وللأسف لا يوقنون ولا يثقون في الله
كل حد ممكن يقول انا وآثق في الله
لكن
الثقة في الله
دي مش بتبآن الا في الموآقف الصعبة
بيبآن فعلا انت بتثق في الله ولا لأ
!
طيب ازآي أثق في الله ؟
اولاً
: بالدعآء الكتيييير
يآ رب اسألك يقيناً لا يهتز .. يآ رب ارزقني حسن الظن فيك والثقة واليقين فيــك ،
ولمآ تستشعر ان اللي بيدبر لك أمرك هو
ربنآ
واللي مخليك عآيش هو
ربنآ
واللي بيرزقك هو
ربنآ
واللي رعآك من وانت في بطن أمك هو
ربنآ
واللي بيدبر لك الخير ولا يرضى لك الا الخير هو
ربنآ
واللي لما تضيق بيك اوووي تلآقيــه جنبك وبيسآعدك لما تقول يآ رب و يفرج عنك ويحللك كل مشآكلك
هو [
ربنآ
]
يبقى تثق ليه في بشر لآ حول ولآ قوة لهم
!
الحول والقوة والقدر وكل شيء بيد الله وحده
|| رسآلة لكــل اخت ||
اجتهدي في بذل الأسبآب في السؤآل عن ذلك الخآطب واحتسبي ان ده
جهآد في سبيل الله
" والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا "
لأنك هتسألي عن سبب اختيآرك لذلك الزوج
وطبعاً قبل ما تبذلي الأسبآب هتكوني صليتى
استخآرة ومتوكلة على ربنآ
اللي بعد كده بقى على ربنآ و ثقي ان ربنا مستحييييل يضيعك
.
.
نكمـــل الحلقــة الجآية ان شآء الله
:: تآبعونآ ::
ارهابيه وامي عارفه
مشاهدة ملفه الشخصي
إرسال رسالة خاصة إلى ارهابيه وامي عارفه
البحث عن المشاركات التي كتبها ارهابيه وامي عارفه