![]() |
![]() |
|
|
#1 |
![]() ![]() |
فتنة.....فتنة ![]() اوعى الفتنة فتنة يا ابله فتنننننننننة ![]() فتن ...ابتلاءات واختبارات بتعدى علينا كل يوم فى حياتنا ماهو لازم عشان حضرتك "مؤمنه " ولازم برده لأنك عايزه الجنة "يعنى سلعة الله الغالية " عشان كده لازم تقابلي فتن كتييير (أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ) عشان تعرفي بجد نفسك "ليميز الله الخبيث من الطيب " لا وكمان عشان درجتك فى الجنة ![]() وكمان ممكن تكون بنعمة وممكن تكون بابتلاء ممكن ربنا يديكي "مال او سلطة او جمال "وتكون نعمة او نقمة عليك على حسب "هتستخدمها ازاى؟؟" فى طاعة ورضا ربنا ؟؟ ولا فى معصيته وتكبر على الناس ؟؟ انتي هتعملي ايه؟؟؟ ![]() وفتن نقابلها كل يوم فى حياتنا فى الجامعه ازاى ملكش صحاب يابنى زى اخوااااااتك!!!!!! ![]() لبس البنات هتغض بصرك ولا هتتفرج وتقول حاجه ببلاش؟؟ الاغانى هتسمعي ولا هتتركي لله؟؟؟ فى الافراح يابنتى دى هى ليلة فى العمر وانت ياعريس لازم تكون نجم وترقص !!!! وحضرتِك رايحة الفرح يبقى لازم سواريه حاولى تبينى نفسك ممكن يجيلك عريس ده فرح اختك .....صحبتك ....جارتك ![]() كل الناس بتلبس كده ..هى جت عليكى ؟!!!! فتن ....فتن بنتعرضي ليها كل يوم بس مين هيثبت ومين هيقع؟؟ اللهم يامقلب القلوب والأبصار ثبت قلوبنا على دينك ![]() احسبيها صح وخليكي ديما يقظه واستعني بالله أولا وقبل ما تواجهي اى فتنة افتكري زادك وحبيبك وهو بيقولك ![]() *(إن من ورائكم زمان صبر للمتمسك فيه أجر خمسين شهيدًا أو عاملًا) من الصحااااااابة *افتكري ديما (من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه) *افتكر (ولسوف يعطيك ربك فترضى ) ![]() هتفوووووزي والله لما تطيعي ربنا وبس لما ترمى هواكي وشيطانك ورا ضهرك وتعيشي حياتك كلها لربك وبس (وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى. فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى) اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ![]() اثبت وجودك
..
|
|
|
|
|
|
#2 | |
![]() ![]() |
اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه
اللهم جنبنا الفتن ما ظهر منها وما بطن جزاكى الله خيرا |
|
|
من مواضيعي في الملتقى
|
||
|
|
|
|
|
#3 |
![]() ![]() |
وجزاكي حبيبتي
نورتي موضوعي |
|
|
|
|
|
#4 |
![]() ![]() |
بارك الله فيكِ حبيبتى ....
وجزاك الله كل خير ... ونفع بك الإسلام والمسلمين |
|
|
|
|
|
#5 |
![]() ![]() |
اللهم صلى وسلم وبارك على النبى محمد فعلا كل دى فتن بتعدى علينا وكتير منا بيوقع فيها ولكن ندعوا الله عز وجل ان يرنا الحق حقا فنتبعه ويرانا الباطل باطل فنجتنبه
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
مؤسس الموقع
![]() |
بارك الله فيكِ حبيبتى ....
وجزاك الله كل خير ... ونفع بك الإسلام والمسلمين |
|
|
من مواضيعي في الملتقى
|
||
|
|
|
|
|
#7 |
![]() ![]() |
نورتي موضوعي
|
|
|
|
|
|
#8 |
![]() ![]() |
[frame="10 10"]عن المقداد بن الأسود رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: ((إِنَّ السَّعَيدَ لَمَنْ جُنِّبَ الفِتَن))
وهاهنا يتساءل كثير من الغيوررات والناصحات ممن يردن لأنفسهن... الخير والسعادة ولأمتهن أمة الإسلام العلو والرفعة : بمَ تُنال هذه السعادة ؟ وكيف يُظفَرُ بهذا المقصد الجليل ؟ وكيف تُتَقَى الفتُن ؟ وكيف يجنَّبُها المرء المسلم ويسلم من أوضارها وشرورها وأخطارها ؟ ذلك لأنَّ كلَّ مسلة ناصحة غيورة لا تريد لنفسها ولا لأمتها ، لما قام في قلبها من النصيحة لنفسها ولعباد الله المؤمنين متمثلاً في ذلك قول النبي صلى الله عليه وسلم: ((الدِّينُ النَّصِيحَةُ )) قُلْنَا لِمَنْ ؟ قَالَ : (( لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ )) . ومقتضَى النصيحة للنفس والغير أن يحذر العبد من الفتن وأن يسعَى جاهداً في البعد عنها والتخلص منها وعدم الوقوع فيها ، والتعوذ بالله من شرّها ما ظهر منها وما بطن. وفي هذه الوقفة أُنَّبهُ على نقاط مهمَّة وأسُس عظيمة وضوابطَ قويمة يكون للمسلمة بمراعاتها والتزامها التخلُّصُ من الفتن - بإذن الله تبارك وتعالى - وهي ضوابطُ عظيمة مستقاة من كتاب الله العزيز وسنة النبي الكريم صلى الله عليه وسلم. 1- وإنَّ أهم ما تُتَقَى به الفتن ويتجنَّب به شرُّها وضررها : تقوى الله جلّ وعلا وملازمة تقواه في السر والعلن والغيب والشهادة، والله تعالى يقول : {وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ} [الطلاق:2-3] أي : يجعل له مخرجاً من كلِّ فتنة وبلية وشرٍّ في الدنيا والآخرة ، ويقول الله تعالى : { وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا } [الطلاق:4] ، والعاقبة دائمًا لأهل التقوى. ولما وقعت الفتنة في زمن التابعين أتَى نفر من النصحاء إلى طلق بن حبيب رحمه الله وقالوا : قد وقعت الفتنة فكيف نتقيها ؟ فقال رحمه الله : اتقوها بالتقوى ، قالوا : أجمل لنا التقوى ؟ قال: "تقوى الله : عملٌ بطاعة الله على نور من الله رجاء رحمة الله، وترك معصية الله على نور من الله خيفة عقاب الله" . وبهذا يُعلم أن تقوى الله ليست كلمةً يقولها المرء بلسانه أو دعوى يدَّعيها، وإنما تقوى الله عز وجل جدٌّ واجتهاد ونصحٌ للنفس بطاعة الله والتقرب إليه بما يرضيه، ولاسيما فعل الفرائض والواجبات والبعد عن المعاصي والمنكرات، فمن كان هذا شأنه نال – بإذن الله – العاقبة الحميدة والنهاية الرشيدة . اللهم اعصمنا من الفتن اللهم ثبت قلوبنا على طاعتك [/frame] |
|
|
|
|
|
#9 |
![]() ![]() |
[frame="10 10"]بارك الله فيك حبيبتي❊ قرآني نور حياتي❊
على الطرح جعله الله في ميزان حسناتك اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه[/frame] |
|
|
|
|
|
#10 |
![]() ![]() |
جزاكي الله خيرا حبيبتي مرورك اروع |
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|